Tēmas
Jaunumi
Pasākumi
Piedzīvojumi
Ekspedīcijas
Viedoklis
Padomi
Diskusijas
Foto
Kalendārs
Saites
Par klubu
 
Laivas
Laivas
Laivas
   

RegisterLogin
Kāpēc reģistrēties
 
 

PADOMI

 

 

Visu laiku lasītākie padomi
Laivošana pa lēto. [9]
Inventārs. [6]
Peldlīdzekļi. Kas ir kas? [6]
Vispārējs Latvijas upju apskats. [2]
Laivā pa upēm. 80-to gadu ūdenstūrisma macību bestselleris! [22]

 

Aktuālākās tēmas diskusijās
No kā sastāv upe? [3]
Vispārējs Latvijas upju apskats [2]
"Zvaigžņu testi" - kas tas ir? [44]
Pacietīgu nepacietību! [8]
Kā dzīvot aukstā ūdenī [22]

 

 

Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv

 

Ūdenstūrisma termini

Jānis Romanovskis, 14.01.2002

Komentāri [4]

 

Termini, izteicieni un to nozīme. Lūdzu nelamājiet autoru par it kā vispārzināmu lietu skaidrošanu.


Šinī nodaļā ir apkopots ūdenstūrisma žargons - termini, izteicieni un to nozīme. Lūdzu nelamājiet autoru par it kā vispārzināmu lietu skaidrošanu - viņš darīja ko spēja, lai grāmata būtu biezāka un honorārs lielāks.


Overis, overķīlis - apgāšanās;
Eskis, eskimoss - eskimosu apgrieziens. Atspiežoties ar airi pret ūdeni (retāk - pret grunti), apgāzta laiva tiek apgriezta normālā stāvoklī. Skat. nodaļu "Eskimosu apgrieziens";

Štopers - braukšana nav iespējama, jo priekšā ir kāds nebraucams šķērslis - koku sakritums, akmeņu aizbirums, hidrotehniskas būves un tml.;

"Lecam ārā!" - šāda komanda tiek dota uz ūdens un tas nenozīmē, ka visiem ir jālec pār bortu. Tas nozīmē, ka kopīgiem spēkiem ir jāiebrauc tuvākajā atstraumē. Ja situācija pieļauj variantus, tad šī komanda tiek papildināta ar norādi "pa labi" vai "pa kreisi";

Norakt - straume atbilstošo laivas daļu paspiež zem ūdens (purnu, asti, visu laivu, bortu utt.);

Iesūkt - it kā tas pats kas "norakt", tomēr termins "iesūkt" parasti tiek lietots citā nozīmē - laivu iesūc mucā (mucas bedrē) un tur tad to "norok" zem ūdens. Iesūkt (drusku citā nozīmē) var arī lieli virpuļi, tas jau ir skarbi;

Izspļaut - mucā iesūkta laiva tiek no mucas ārā ("muca izspļāva"). Otra nozīme - norakta laiva cēlējspēka ietekmē tiek mesta uz augšu;

Priekša - laivas priekšgals;

Purns - laivas priekšgals;

Deguns - laivas priekšgals;

Pakaļa - laivas pakaļgals;

Aste - laivas pakaļgals;

Kabīne - atvere kajaka un slaloma kanoe klājā ar visu sēdēšanai paredzēto konstrukciju;

Apmale - kabīnes apmale, kas paredzēta priekšauta nostiprināšanai;

Priekšauts, fartuks - lai laiva pie mazākās izdevības nepiesmeltos ar ūdeni, kabīnes lūka tiek nosegta ar priekšautu. Tas ir no neoprēna vai ūdens necaurlaidīga auduma izgatavots piederums, ko velk ap vidukli. Priekšauts ir obligāti jāaprīko ar noraušanas cilpiņu - lai to varētu ātri un viegli noņemt no apmales - arī zem duļķaina un netīra ūdens, kad galva jautri velkās pa akmeņiem. Tas ir paredzēts gadījumiem, kad neizdodās eskimosu apgrieziens;

Kāju balsts - šķērslis kajaka vai smailītes priekšgalā, pret kuru airētājs atspiež pēdas. Var būt izpildīts kā vienkāršs šķērskoks, vai pie bortiem piestiprināti, regulējami kronšteini, vai regulējama attāluma plakne, pret kuru atspiež visu pēdu;

Muguriņa - kajaka sēdekļa aizmugurē novietota, mīksta materiāla anatomiska siksna, pret kuru atspiež muguras lejasdaļu. Šāds risinājums ir atzīts par labāku nekā vienkārši augsts sēdeklis;

Cilpas - laivas priekšgalā un pakaļgalā no ārpuses iestrādātas cilpas, kas paredzētas galvenokārt peldēšanas gadījumiem - lai būtu ērti satvert vai pieāķēt laivu;

Svece - straume norok priekšgalu vai pakaļgalu dziļi zem ūdens, kā rezultātā otrs laivas gals ceļās no ūdens ārā. Šādi laiva var tikt nostādīta pilnīgi vertikāli vai pat apgāzta pār galu - "apgāzta svecē";
Tegūrs
- tā sauc baisa izskata hidrotērpu, ko ražoja PSRS. Tas ir izgatavots no gumijas (nevis gumijota auduma) un sākotnējā ideja ir ka tas ir "sausā tipa", proti, tajā nesaiet ūdens. Zem tā ir jāvelk siltas drēbes un pa virsu - kaut kas, kas pasargā to no saplīšanas. Drausmīgs izstrādājums;

Kaķis - katamarāns;

Pūslis - piepūšamā laiva;

PSN - "Plot Spasaķeļnij Naduvnoj" - jūras glābšanas plosts. Joprojām ir sastopami Latvijas upēs. Izskatās kā liela, apaļa melni-oranža gumijas pankūka. Var būt ar gumijota auduma jumtu;

Iekāriens - principā tā ir pievilkšana, kas netiek izdarīta līdz galam. Airis tiek novietots pievilkšanas izejas pozīcijā, bet pievilciens netiek izdarīts un airētājs it kā karājās uz aira. Neliecina par labu stilu. Skat. nodaļu "Airēšanas tehnika";

"Atlauz!", arī "atlauziens" - komanda un arī airēšanas tehnikas elements, kas nozīmē atspiešanu. Ja "iekāriens" ir reti lietots termins, kura vietā lieto literāri pareizo "pievilkšana", tad "atlauzšanas" vietā "atspiešanu" sarunā lieto reti. Skat. nodaļu "Airēšanas tehnika";

Bufs (boof) - ūdenskritumu lekšanas paņēmiens;

Čartvīls (chartweel) - rodeo elements;

Flatvīls (flatweel) - rodeo elements;

Kūlenis (?) (airloop, loop) - burtiskā nozīmē - gaisa cilpa - rodeo elements;

Bāziens - sarunā lieto lai raksturotu kādu krāci. "Baigais bāziens" - tas nozīmē, ka tas ir ne pa jokam liels stāvvilnis vai muca. Ko tas nozīmē, vislabāk sapratīs tie, kas to ir izjutuši uz savas ādas. Teiksim ap 1m augsta stāvviļņa viens frontes metrs satur ap tonnu ūdens, kuram jūs triecaties cauri (cauri, nevis pāri !) ar ātrumu kādi 20km/h. Pēc tam šādi epiteti rodās viens pēc otra;

Koks, baļķis - ja runa iet par upi, tad tas nozīmē ūdenī esošu (guļošu) koku, kas aizšķērso ceļu. It kā elementāri, taču ja airētājs saucienu "aiz līkuma koks labajā pusē!" uztver kā norādi uz skaistu orientieri labajā krastā, tad vērtīgā atziņa nāks tikai pēc tam, kad ūdens jau smeļas mutē...

Sifons - vieta upē, kur akmeņi vai citi šķēršļi aizšķērso straumi un ir izvietojušies tādā veidā, ka lielākā daļa ūdens plūst akmeņiem pa apakšu. Akmeņi var būt drusku zem ūdens, tā ka laiva tur aizķerās un galvenā ūdens plūsma to cenšās izraut pa caurumu, kur tā neiet cauri. Bīstama vieta;

Repene, repšņore - pīta virve. Parasti ar to saprot 4, 6 vai 8mm diemetra kaprona pīto virvi;

Aira grieziens - izšķir labo un kreiso griezienu. Kajaka airim lāpstiņas ir par 70-90 grādiem pagrieztas viena pret otru. Labā grieziena gadījumā labā roka tur airi nekustīgi (tas ir nekustīgs attiecībā pret plaukstu) un airēšanas procesā tas slīd kreisajā rokā. Kreisā grieziena gadījumā airis slīd labajā rokā. Izklausās sarežģīti, bet darbībā ir daudz vienkāršāk;

Balsts - skat. nodaļu "Airēšanas tehnika";

Sakas - par sakām tiek sauktas PSRS ražotas, piepūšamas, jūras glābšanas vestes, kuras mauc kaklā. To ideja ir apstāklī, ka tās notur arī bezsamaņā esoša cilvēka galvu (seju) virs ūdens, tomēr laivošanai tās nav diez ko piemērotas, jo to konstrukcija ir paredzēta nevis "aktīvai" bet "pasīvai" peldēšanai - cilvēks ūdenī ir it kā atgāzts uz muguras;

Plāksnīte - runa iet par piemiņas plāksnīti bojā gājušajiem laivotājiem… Katrai bieži apmeklētai upei diemžēl ir arī savs melnais saraksts. Latvijā tāda ir izlikta tikai viena - pie Abavas Rumbas;

Protektors - lai palielinātu balonu vai smailītes ādas izturību, to atbildīgās vietās aplīmē ar papildus atbilstoša materiāla kārtu, ko sauc par protektoru;

"Pa vidu!" - komanda, ko dod katamarāna kapteinis. Tas nozīmē, ka konkrētais akmenis tiek laists pa vidu starp baloniem;

"Gabarīts" - runa iet par šauru vietu upē, kas ir samērojama ar laivas platumu. Tā var būt arī mazliet šaurāka par laivu;

Aptīt laivu - straume pie kāda šķēršļa piespiestu laivu ir aplocījusi tam riņķī. Aptītu laivu laivu var būt visai grūti dabūt nost no piespiedes un bieži vien nav arī vērts - tā var būt neglābjami sabojāta;

Gaļas mašīna - ja iebraucat tādā, rezultāts būs kotlete, kuras izejmateriāls - jūs pats + laiva;



Klubs > Tēmas > Padomi

Lapu uztur: Inno.web